Kolega Krzysztof na pierwszy rzut oka wygląda na totalnego pacyfistę i przyzwoitego gościa. Świadczy o tym między innymi jego jasne spojrzenie i szeroki dziecięcy uśmiech, ponadto z charakteru zaprawdę to złoty człowiek o gołębim sercu. Mimo że ma blisko dwa metry, co może niektórych porażać, kompletnie nie przypomina kryminalisty i złodziejaszka.
I w związku z tym, iż Krzysztof jest także dżentelmenem, zaoferował się pewnego popołudnia wyciągnąć mi rower z piwnicy. Wyciągając ów, napotkał sąsiadkę która schodziła do swojej komóreczki z siatami pełnymi słoików z ogórkami.
- Proszę pana, proszę nie zamykać drzwi na klucz! - zawołała sąsiadka.
- Ja tu nie mieszkam, zatem nie zamknę, gdyż nie mam klucza – odpowiedział z rozbrajającą szczerością Krzysio.
Na całe szczęście byłam niedaleko i zanim opanowałam wybuch wesołości na widok zszokowanej sąsiadki w ostatniej chwili obroniłam Krzysia przed oberwaniem ogórkową bronią. 🚲🚵♂🕵♀
Zatem jeśli nie macie takiej sąsiadki broniącej własnym ciałem i piklami waszego roweru, warto go zabezpieczyć w inne sposoby.
I oto one:
- Zapięcie rowerowe - najlepiej z hartowanego metalu, stali wysokowęglowej lub ogniw kutych na zimno. (Najbezpieczniejszy jest tzw. U-Lock)
- Rejestracja roweru w Krajowym Rejestrze Rowerowym https://www.krajowyrejestrrowerowy.pl lub na https://bikemonitor.pl/ i oznakowanie roweru.
- Parkowanie roweru w bezpiecznych miejscach, z monitoringiem lub zamykanych. (Niektóre zakłady pracy mają przy parkingach rowerowych boksy na rowery swoich pracowników.)
- Personifikacja roweru – aby wyglądał niestandardowo i się wyróżniał. Pomalowanie np. na charakterystyczny kolor, albo zamontowanie pewnych specyficznych gadżetów, np. dzwonek w kształcie biedronki. :-)
- Montaż lokalizatora GPS w rowerze (są do nabycia sprytne do umieszczenia w oświetleniu)
TO, NA CZYM SIĘ MY ZNAMY NAJLEPIEJ:
- Ubezpieczenie Casco od kradzieży, wandalizmu, uszkodzenia w wyniku wypadku. (PZU)
- Ubezpieczenie Domu lub mieszkania w formule all risk, czyli od wszystkich ryzyk; obejmuje także kradzież z włamaniem i rabunek. (również roweru) (w większości TU)
A tu przedstawiamy prawa i obowiązki Rowerzysty, o których czasem zapominamy, a są po to aby bezpiecznie poruszać się po drogach.
Art. 16. Kodeksu Drogowego
5. Kierujący (…), rowerem, wózkiem rowerowym (…) są obowiązani poruszać się po poboczu, chyba że nie nadaje się ono do jazdy lub ruch pojazdu utrudniałby ruch pieszych.
Art. 24. Kodeksu Drogowego
12. Kierujący rowerem może wyprzedzać inne niż rower powoli jadące pojazdy z ich prawej strony.
Art. 32. Kodeksu Drogowego
1. Liczba pojazdów jadących w zorganizowanej kolumnie nie może przekraczać: rowerów lub wózków rowerowych – 15;
Art. 33. Kodeksu Drogowego
1. Kierujący rowerem jest 1. Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
(…)
2. Dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze, pod warunkiem że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę.
3. Kierującemu rowerem lub motorowerem zabrania się:
- jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu z zastrzeżeniem ust. 3a;
- jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach;
- czepiania się pojazdów.
3a. Dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.
(…)
5. Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jednośladowym jest dozwolone wyjątkowo, gdy:
- opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem
- szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów
- warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła), z zastrzeżeniem ust. 6.
6. Kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
7. Kierujący rowerem może jechać lewą stroną jezdni na zasadach określonych dla ruchu pieszych w przepisach art. 11 ust. 1–3, jeżeli opiekuje się on osobą kierującą rowerem w wieku do lat 10.
Przepisy dotyczące roweru - z rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (tekst jednolity, DzU z 2015r., poz. 305)
- Rower nie może przekraczać długości 4 metrów oraz wysokości 2,5 metra.
- Rower oraz wózek rowerowy powinny być wyposażone w:
1) z przodu – co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej;
2) z tyłu – co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej;
3) w światła, o których mowa w ust. 3 pkt 3, jeżeli konstrukcja roweru lub wózka rowerowego uniemożliwia kierującemu sygnalizowanie przez wyciągnięcie ręki zamiaru zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu;
4) co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec;
5) w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku (trąbki zdmuchujące fiaty z ulicy są zabronione 🎺) [1]
- Światła pozycyjne oraz światła odblaskowe oświetlone światłem drogowym innego pojazdu powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m; w przypadku roweru i wózka rowerowego dopuszcza się migające światła pozycyjne;
Jak widać, w rozporządzeniu nie ma mowy o obowiązku noszenia ochraniacza na głowę, natomiast my jesteśmy ich zwolennikami i propagujemy jazdę w kasku. Koniecznie!
[1] Przyp. Aut.
Photo by Stephen Monterroso on Unsplash

I w związku z tym, iż Krzysztof jest także dżentelmenem, zaoferował się pewnego popołudnia wyciągnąć mi rower z piwnicy. Wyciągając ów, napotkał sąsiadkę która schodziła do swojej komóreczki z siatami pełnymi słoików z ogórkami.
- Proszę pana, proszę nie zamykać drzwi na klucz! - zawołała sąsiadka.
- Ja tu nie mieszkam, zatem nie zamknę, gdyż nie mam klucza – odpowiedział z rozbrajającą szczerością Krzysio.
- To co pan tu robi?! – Pani sąsiadce włączył się społeczny Kapitan Żbik we własnej osobie.
- Rower wynoszę z piwnicy – odparł zgodnie w z prawdą i bez namysłu Krzysio, nie bacząc na skutki.
Na całe szczęście byłam niedaleko i zanim opanowałam wybuch wesołości na widok zszokowanej sąsiadki w ostatniej chwili obroniłam Krzysia przed oberwaniem ogórkową bronią. 🚲🚵♂🕵♀
Zatem jeśli nie macie takiej sąsiadki broniącej własnym ciałem i piklami waszego roweru, warto go zabezpieczyć w inne sposoby.
I oto one:
- Zapięcie rowerowe - najlepiej z hartowanego metalu, stali wysokowęglowej lub ogniw kutych na zimno. (Najbezpieczniejszy jest tzw. U-Lock)
- Rejestracja roweru w Krajowym Rejestrze Rowerowym https://www.krajowyrejestrrowerowy.pl lub na https://bikemonitor.pl/ i oznakowanie roweru.
- Parkowanie roweru w bezpiecznych miejscach, z monitoringiem lub zamykanych. (Niektóre zakłady pracy mają przy parkingach rowerowych boksy na rowery swoich pracowników.)
- Personifikacja roweru – aby wyglądał niestandardowo i się wyróżniał. Pomalowanie np. na charakterystyczny kolor, albo zamontowanie pewnych specyficznych gadżetów, np. dzwonek w kształcie biedronki. :-)
- Montaż lokalizatora GPS w rowerze (są do nabycia sprytne do umieszczenia w oświetleniu)
TO, NA CZYM SIĘ MY ZNAMY NAJLEPIEJ:
- Ubezpieczenie Casco od kradzieży, wandalizmu, uszkodzenia w wyniku wypadku. (PZU)
- Ubezpieczenie Domu lub mieszkania w formule all risk, czyli od wszystkich ryzyk; obejmuje także kradzież z włamaniem i rabunek. (również roweru) (w większości TU)
A tu przedstawiamy prawa i obowiązki Rowerzysty, o których czasem zapominamy, a są po to aby bezpiecznie poruszać się po drogach.
Art. 16. Kodeksu Drogowego
5. Kierujący (…), rowerem, wózkiem rowerowym (…) są obowiązani poruszać się po poboczu, chyba że nie nadaje się ono do jazdy lub ruch pojazdu utrudniałby ruch pieszych.
Art. 24. Kodeksu Drogowego
12. Kierujący rowerem może wyprzedzać inne niż rower powoli jadące pojazdy z ich prawej strony.
Art. 32. Kodeksu Drogowego
1. Liczba pojazdów jadących w zorganizowanej kolumnie nie może przekraczać: rowerów lub wózków rowerowych – 15;
Art. 33. Kodeksu Drogowego
1. Kierujący rowerem jest 1. Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
(…)
2. Dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze, pod warunkiem że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę.
3. Kierującemu rowerem lub motorowerem zabrania się:
- jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu z zastrzeżeniem ust. 3a;
- jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach;
- czepiania się pojazdów.
3a. Dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.
(…)
5. Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jednośladowym jest dozwolone wyjątkowo, gdy:
- opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem
- szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów
- warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła), z zastrzeżeniem ust. 6.
6. Kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
7. Kierujący rowerem może jechać lewą stroną jezdni na zasadach określonych dla ruchu pieszych w przepisach art. 11 ust. 1–3, jeżeli opiekuje się on osobą kierującą rowerem w wieku do lat 10.
Przepisy dotyczące roweru - z rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (tekst jednolity, DzU z 2015r., poz. 305)
- Rower nie może przekraczać długości 4 metrów oraz wysokości 2,5 metra.
- Rower oraz wózek rowerowy powinny być wyposażone w:
1) z przodu – co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej;
2) z tyłu – co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej;
3) w światła, o których mowa w ust. 3 pkt 3, jeżeli konstrukcja roweru lub wózka rowerowego uniemożliwia kierującemu sygnalizowanie przez wyciągnięcie ręki zamiaru zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu;
4) co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec;
5) w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku (trąbki zdmuchujące fiaty z ulicy są zabronione 🎺) [1]
- Światła pozycyjne oraz światła odblaskowe oświetlone światłem drogowym innego pojazdu powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m; w przypadku roweru i wózka rowerowego dopuszcza się migające światła pozycyjne;
Jak widać, w rozporządzeniu nie ma mowy o obowiązku noszenia ochraniacza na głowę, natomiast my jesteśmy ich zwolennikami i propagujemy jazdę w kasku. Koniecznie!
[1] Przyp. Aut.
Photo by Stephen Monterroso on Unsplash
