Co jakiś czas w prasie i Internecie pojawiają się opisy holowania samochodu z komiczno-tragicznym finałem:
-„Właściciel peugeota zabrał swój samochód od mechanika, podpiął do toyoty zwykłą linką i odjechał. Peugeot zerwał się i uderzył w budynek. Na miejsce przyjechała zielonogórska policja. 59-latka czekają poważne problemy.”
Albo:
- „Dwie panie holowały opla omegę kombi. Zerwała się linka holownicza. Wtedy 29-latka wysiadła z opla, aby zobaczyć, co się stało. Nie zabezpieczyła dobrze auta, które zaczęło się staczać z niewielkiego wzniesienia. Gdy próbowała zatrzymać je własnym ciałem, została przygnieciona do ogrodzenia.” (na szczęście nic się poważnego nie stało)
Lub:
- „Po tysiąc złotych mandatu otrzymało dwóch mężczyzn. 73-latek i jego wnuk holowali fiata za pomocą zwykłego sznurka. W dodatku samochód nie miał jednej opony. Policjanci z gorzowskiej drogówki przecierali oczy, gdy na trasie ekspresowej S3 zobaczyli daewoo, które holowało fiata. Pojazdy nie były właściwie oznakowane, a kierujący holowanym autem nie posiadał prawa jazdy.„
Niby śmieszno, częściej straszno, bo czy kierowcy zdają sobie sprawę jak naprawdę prawidłowo holować auto?
Przedstawiamy krótki poradnik czego NIE WOLNO a co TRZEBA robić, aby nie dostać mandatu, i zakończyć przygodę bezpiecznie na placu u mechanika.
TRZEBA:
holować auto z maksymalną prędkością 30k/h w terenie zabudowanym i poza nim!
włączyć światła mijania w obu autach (nie drogowe).
w obu autach musi siedzieć kierowca z ważnym prawem jazdy.
trójkąt odblaskowy zaczepić z tyłu po lewej stronie (nie za szybą, tylko NA aucie, w związku z tym, polecamy trzymać w bagażniku tak zwane trytytki czyli zaciski plastikowe), a w okresie niedostatecznej widoczności mieć ponadto włączone światła pozycyjne; przy braku trójkąta można wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu, np. żółtym kogutem.
posiadać linkę holowniczą w kolorze biało czerwonym i z chorągiewką żółtą lub czerwoną.
NIE WOLNO
holować auta z niesprawnymi hamulcami lub niesprawnym układem kierowniczym (albo jednym i drugim).
holować auta na sznurku od snopowiązałki, lince od prania, kablu, szaliku itp.
holować auta na sztywnym holu krótszym niż 3 metry, a na lince holowniczej krótszej niż 4 metry, ale nie dłuższej niż 6 metrów.
holować więcej niż jednego auta – to nie kulig.
holować autem z przyczepą.
absolutny zakaz holowania na autostradzie! (Do tego mają prawo tylko specjalne holowniki i też mogą to robić tylko do najbliższego parkingu lub zjazdu z autostrady.)
nie wolno podczas holowania włączać świateł awaryjnych! – to najczęstszy błąd popełniany przez kierowców.
nie wolno holować auta tyłem!
Przerażające tyle spamiętać, prawda?
Jest na to sposób:
ASSISTANCE – dobrowolne ubezpieczenie mające na celu zapewnienie określonej pomocy w nieoczekiwanych zdarzeniach losowych. Na przykład takich jak holowanie auta
Niektórzy błędnie zakładają, że wykupienie assistance jest możliwe tylko przy posiadaniu Auto Casco. Bo co, jeśli auto nie może mieć AC z powodu wieku? (Na to mamy inne sposoby, ale o tym kiedy indziej)
Photo by moto moto sc on Unsplash
-„Właściciel peugeota zabrał swój samochód od mechanika, podpiął do toyoty zwykłą linką i odjechał. Peugeot zerwał się i uderzył w budynek. Na miejsce przyjechała zielonogórska policja. 59-latka czekają poważne problemy.”
Albo:
- „Dwie panie holowały opla omegę kombi. Zerwała się linka holownicza. Wtedy 29-latka wysiadła z opla, aby zobaczyć, co się stało. Nie zabezpieczyła dobrze auta, które zaczęło się staczać z niewielkiego wzniesienia. Gdy próbowała zatrzymać je własnym ciałem, została przygnieciona do ogrodzenia.” (na szczęście nic się poważnego nie stało)
Lub:
- „Po tysiąc złotych mandatu otrzymało dwóch mężczyzn. 73-latek i jego wnuk holowali fiata za pomocą zwykłego sznurka. W dodatku samochód nie miał jednej opony. Policjanci z gorzowskiej drogówki przecierali oczy, gdy na trasie ekspresowej S3 zobaczyli daewoo, które holowało fiata. Pojazdy nie były właściwie oznakowane, a kierujący holowanym autem nie posiadał prawa jazdy.„
Niby śmieszno, częściej straszno, bo czy kierowcy zdają sobie sprawę jak naprawdę prawidłowo holować auto?
Przedstawiamy krótki poradnik czego NIE WOLNO a co TRZEBA robić, aby nie dostać mandatu, i zakończyć przygodę bezpiecznie na placu u mechanika.
TRZEBA:
holować auto z maksymalną prędkością 30k/h w terenie zabudowanym i poza nim!
włączyć światła mijania w obu autach (nie drogowe).
w obu autach musi siedzieć kierowca z ważnym prawem jazdy.
trójkąt odblaskowy zaczepić z tyłu po lewej stronie (nie za szybą, tylko NA aucie, w związku z tym, polecamy trzymać w bagażniku tak zwane trytytki czyli zaciski plastikowe), a w okresie niedostatecznej widoczności mieć ponadto włączone światła pozycyjne; przy braku trójkąta można wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu, np. żółtym kogutem.
posiadać linkę holowniczą w kolorze biało czerwonym i z chorągiewką żółtą lub czerwoną.
NIE WOLNO
holować auta z niesprawnymi hamulcami lub niesprawnym układem kierowniczym (albo jednym i drugim).
holować auta na sznurku od snopowiązałki, lince od prania, kablu, szaliku itp.
holować auta na sztywnym holu krótszym niż 3 metry, a na lince holowniczej krótszej niż 4 metry, ale nie dłuższej niż 6 metrów.
holować więcej niż jednego auta – to nie kulig.
holować autem z przyczepą.
absolutny zakaz holowania na autostradzie! (Do tego mają prawo tylko specjalne holowniki i też mogą to robić tylko do najbliższego parkingu lub zjazdu z autostrady.)
nie wolno podczas holowania włączać świateł awaryjnych! – to najczęstszy błąd popełniany przez kierowców.
nie wolno holować auta tyłem!
Przerażające tyle spamiętać, prawda?
Jest na to sposób:
ASSISTANCE – dobrowolne ubezpieczenie mające na celu zapewnienie określonej pomocy w nieoczekiwanych zdarzeniach losowych. Na przykład takich jak holowanie auta
Niektórzy błędnie zakładają, że wykupienie assistance jest możliwe tylko przy posiadaniu Auto Casco. Bo co, jeśli auto nie może mieć AC z powodu wieku? (Na to mamy inne sposoby, ale o tym kiedy indziej)
Photo by moto moto sc on Unsplash