Nie musimy nikogo szczególnie przekonywać ani namawiać do wymiany opon przygotowując samochód do sezonu zimowego. W Polsce aż 92 proc. kierowców deklaruje regularną wymianę letnich na zimowe i na odwrót. Podobno według badań firm produkujących opony, jesteśmy liderami w Europie. BRAWO.
Natomiast nie każdy wie czym się różnią te opony i kiedy należy je zmienić. Zwłaszcza, że ostatnio sezon letni się wydłuża, a zima wyniosła się z listopada na styczeń.
Także w związku z tym, przedstawiamy w punktach różnice dla tych, którzy jeżdżą do ASO zmienić koła, lub do wulkanizatora za rogiem, Pana Mietka i nigdy nie zastanawiali się nad tym tematem. 🍩
1. GUMA 🕐
1.1. Letnia opona jest zrobiona z kauczuku i sadzy, dzięki czemu jest twardsza i wolniej się zużywa.
1.2. Zimowa opona zawiera oprócz w/w dodatkowo więcej krzemionki, przez co jest bardziej elastyczna.
2. TEMPERATURA 🕑
2.1 Letnia opona poniżej 7 stopni Celsjusza twardnieje jeszcze bardziej i traci swoje właściwości. Sztywna guma dużo mniej poddaje się temperaturze. Lepiej radzi sobie w wysokiej temperaturze, jest także cichsza i przez to oszczędniejsza.
2.2 Zimowa opona powyżej 8 stopni Celsjusza staje się bardzo miękka. Pod wpływem upału zaczyna hałasować i szybciej się zużywa. Kiedy asfalt osiąga nawet 60 stopni, potrafi przykleić się do jezdni. Powoduje wyższe spalanie i pogorszone wskaźniki emisji szkodliwych związków do atmosfery. Słabo się też trzyma nawierzchni.
3. BIEŻNIK 🕒
3.1 Letnia opona letnia ma dość gładką formę. Składa się z szerokich kanałów odprowadzających wodę, dużych i płaskich klocków oraz raczej niewielkiej ilości nacięć. Ma dość mało lamelek (czyli nacięć klocków bieżnika) i rowków.
3.2 Zimowa opona ma dużo nacięć, lamelek (5 razy więcej niż w letniej), i wygląda jakby ją ktoś ponacinał w każdym miejscu. Dzięki temu, opona zimowa „wgryza się” w śnieg jak podeszwa traperki i zwiększa przyczepność . Również posiada szerokie rowki centralne, aby dobrze odprowadzać błoto pośniegowe i wodę.
4. OZNACZENIA 🕓
4.1 Zimowa opona posiada charakterystyczny znaczek śnieżynki wpisanej w górę. ❄⛰ Zatem nawet jeśli nie rozpoznacie jej po bieżniku, to po znaczku już na pewno. Czasem dodatkowo są jeszcze literki M+S co znaczy Mud and Snow czyli błoto i śnieg.
Jeśli opona ma tylko M+S to nie znaczy że jest zimowa! Często znajduje się na tak zwanych oponach całorocznych.
A na koniec brodaty dowcip:
- Czym się różni opona od oponki? Opona ma posypkę z soli, a oponka z cukru. 😁
Photo by Dynamic Transit Co. on Unsplash

Natomiast nie każdy wie czym się różnią te opony i kiedy należy je zmienić. Zwłaszcza, że ostatnio sezon letni się wydłuża, a zima wyniosła się z listopada na styczeń.
Także w związku z tym, przedstawiamy w punktach różnice dla tych, którzy jeżdżą do ASO zmienić koła, lub do wulkanizatora za rogiem, Pana Mietka i nigdy nie zastanawiali się nad tym tematem. 🍩
1. GUMA 🕐
1.1. Letnia opona jest zrobiona z kauczuku i sadzy, dzięki czemu jest twardsza i wolniej się zużywa.
1.2. Zimowa opona zawiera oprócz w/w dodatkowo więcej krzemionki, przez co jest bardziej elastyczna.
2. TEMPERATURA 🕑
2.1 Letnia opona poniżej 7 stopni Celsjusza twardnieje jeszcze bardziej i traci swoje właściwości. Sztywna guma dużo mniej poddaje się temperaturze. Lepiej radzi sobie w wysokiej temperaturze, jest także cichsza i przez to oszczędniejsza.
2.2 Zimowa opona powyżej 8 stopni Celsjusza staje się bardzo miękka. Pod wpływem upału zaczyna hałasować i szybciej się zużywa. Kiedy asfalt osiąga nawet 60 stopni, potrafi przykleić się do jezdni. Powoduje wyższe spalanie i pogorszone wskaźniki emisji szkodliwych związków do atmosfery. Słabo się też trzyma nawierzchni.
3. BIEŻNIK 🕒
3.1 Letnia opona letnia ma dość gładką formę. Składa się z szerokich kanałów odprowadzających wodę, dużych i płaskich klocków oraz raczej niewielkiej ilości nacięć. Ma dość mało lamelek (czyli nacięć klocków bieżnika) i rowków.
3.2 Zimowa opona ma dużo nacięć, lamelek (5 razy więcej niż w letniej), i wygląda jakby ją ktoś ponacinał w każdym miejscu. Dzięki temu, opona zimowa „wgryza się” w śnieg jak podeszwa traperki i zwiększa przyczepność . Również posiada szerokie rowki centralne, aby dobrze odprowadzać błoto pośniegowe i wodę.
4. OZNACZENIA 🕓
4.1 Zimowa opona posiada charakterystyczny znaczek śnieżynki wpisanej w górę. ❄⛰ Zatem nawet jeśli nie rozpoznacie jej po bieżniku, to po znaczku już na pewno. Czasem dodatkowo są jeszcze literki M+S co znaczy Mud and Snow czyli błoto i śnieg.
Jeśli opona ma tylko M+S to nie znaczy że jest zimowa! Często znajduje się na tak zwanych oponach całorocznych.
A na koniec brodaty dowcip:
- Czym się różni opona od oponki? Opona ma posypkę z soli, a oponka z cukru. 😁
Photo by Dynamic Transit Co. on Unsplash
